Öğrencilerin temel sorunlarında birisi
ders çalışırken verimli olamamak. Çok ders çalıştığı halde verimli olmayan
öğrencilerin sayısı oldukça fazladır. Özellikle öğrenci velilerinin de temel şikâyetlerinden
birisi çocuğumuz “çok ders çalışıyor” ama sınavlardan sürekli kötü sonuçlar
alıyor. Çok ders çalışma ile verimli ders çalışma farklı şeylerdir. Az ders
çalışarak ta verimli olunabilinir. Önemli olan nasıl ders çalıştığımızı
bilmektir.
Verimli ders çalışmanın temel ilkesi bir hedefininizin olmasıdır. Hedef belirleyebilme her yaştan birey için oldukça
önemlidir. Doğru belirlenmiş hedefler hem kişilerin zamanı verimli kullanmasını
sağlayacak, hem motivasyonlarına olumlu destek olacaktır. Hedefi olan bireyler
kendilerini daha kolay organize edebilecektir. Ayrıca hedef belirlemek
olumsuzlukları öngörmeyi kolaylaştıracaktır. Bu sayede bireyler olası
aksilikler için hazırlık yapacak ve olumsuz koşullarla daha kolay başa
çıkabilecektir. Öğrenciler için hedef
belirleme ise çok daha yaşamsal bir öneme sahiptir.
Her öğrenci ders çalışma Planı
Oluşturmalıdır. Ders çalışma planı oluştururken, gerçekçi olun, özgün
bir program hazırlamaya çalışın, haftalık, aylık veya yıllık plan modellerini deneyin, öncelikli
derslerinizi belirleyin, zaman aralıklarını doğru planlayın, ödül ve ceza
sistemi kullanmaya çalışın.
Ders çalışma ortamınızı düzenleyin. Eğer
mümkünse çalışma odası özel olarak döşenmelidir. Masanız cam kenarında
olmamalıdır. Bu şekilde olursa hem güneş ışığının rahatsız edici etkisinden
kurtulursunuz hem de dışarıdaki olaylar (bahçede futbol-basketbol oynayan
arkadaşlarınız, sokaktan geçen insanlar vs.) dikkatinizi dağıtmaz.
Işık
kaynağı (ampul ve ya güneş ) arkanızda olmamalı, çünkü kendi gölgeniz masanızın
ve çalıştığınız kitapların üzerine gelerek sizi rahatsız edebilir. Bu yüzden
ışık kaynağınızı ışık karşıdan gelecek şekilde ayarlayın.
Çalışma
odanız sık sık havalandırılmalıdır. Havasız bir ortamda rahat çalışamazsınız.
Oturmak için koltuk yerine sandalye tercih edin ve sandalyeniz masanıza göre ne
çok yüksek ne de alçak olsun. Çalışma
odası sessiz olmalıdır.
Ders çalışırken
müzik dinlenmemelidir. Birçok öğrenci "Ben müziksiz ders çalışamam. Müzik
beni engellemiyor" dese de insan zihni aynı anda iki konuya
yoğunlaşamadığı için ders esnasında müzik dinlemeniz çalışma veriminizi
azaltacaktır.
Derslerinize hazırlıklı gidin. Derse
hazırlıklı girmeniz konuyu çabuk anlamanızı ve motivasyonunuzu artıracaktır.
Aynı zamanda derste dersi dinlerken sıkılmazsınız ve zamanın nasıl geçtiğini
anlamazsınız.
Ders çalışmanızı engelleyen faktörleri ortadan
kaldırın. Bu faktörleri belirleyin ve hayatınızdan çıkarın.
Genelde tespit edilen engeller; gözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek, müzik
eşliğinde çalışmak, zorlanılan derslerin dışlanması, aşırı kaygı (güvensizlik),yatarak
(uzanarak) çalışmak, çalışma anında
hayallere dalmak, uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak, motivasyon eksikliği
ve isteksizliktir.
Farklı Kaynaklardan Yararlanın. Ders çalışırken farklı kaynaklardan yararlanmak, çalışılan
konu ile ilgili daha geniş bilgiler edinmemizi sağlar. Kullandığınız
kaynakların güncel ve güvenilir olmasına dikkat edip, çeşitlendirmelisiniz. Ne
kadar çok farklı kaynaktan faydalanırsanız o kadar çok farklı soru tipi
görürsünüz böylece sınavda karşınıza çıkacak soruların benzerini önceden çözme
olasılığını artırmış olursunuz.
Ders çalışma sonrasında kendinizi mutlaka
değerlendiriniz. Değerlendirme,
yapılan bir işin, ortaya konan bir yapıtın ya da düşüncenin ne ölçüde başarılı
olduğu ile ilgili karar açıklamaktır. Değerlendirme sonucunda neyi öğrenip
neyi öğrenmediğinizi öğrenmiş olursunuz. Sonraki adımda neyi çalışmanız
gerektiğini de böylece belirlemiş olursunuz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder