Öğrenme bir süreçtir ve bu süreci
etkileyen birçok faktör vardır. Tekrar öğrenmeyi etkileyen temel faktörlerden
bir tanesidir.
Tekrar; o gün derste işlenen konulara kısaca göz
gezdirmek, ilk etapta bir ders için en fazla 10 dakika
sürmesi gereken bir yöntemdir. Tekrarın faydası sadece hatırlamayı sağlamak değil, tekrar edilen
konunun daha iyi öğrenilmesidir. Konu, ilk öğrenildiğinde çok iyi anlaşılsa
bile bilgiler zihinde tam olarak yer edinmez. Konu tekrar edilirse zihin
bilgileri yeniden tazeler, eski bilgilerle de bağlantılı hâle getirir.
Öğrenme için tekrarın nasıl
yapılacağını bilmek gerekir. Tekrar yâda
alıştırmanın sürekli veya aralıklı yapılması konunun niteliğine göre, öğrenen
kimsenin yetki ve yeteneklerinin özelliklerine bağlıdır. Kolay yâda sade
konularda sürekli tekrar daha etkili olmaktadır, aralıklı tekrar öğrenmede
genel bir kural olmakla birlikte, aralığın uzunluğu, konunun özelliklerine
bireyin yaş, zekâ ve o konudaki yaşantılarının niteliğine göre değişmektedir.
Tekrarın sürekli yâda aralıklı yapılmasında başarıya yâda başarısızlığa
birçok etken yardım eder. Öğrencinin ilgi ve ihtiyaçları konunun özelliği gibi,
bazı konularda daha çok tekrara gerek vardır. Bu birazda öğretmenin konuyu
anlatırken konuyu anlamlandırmasına bağlıdır. Öğrenciler öğretmenini anlamıyorsa, öğrencilerin konuyu anlayabilmeleri
için daha fazla tekrar yapmaları gerekmektedir. O halde bu konuda öğretmenlere
büyük sorumluluk düşmektedir.
Tekrarda konuya ve öğrencinin
zekâ ve yeteneğine göre, aradaki dinlenme süresi de çok iyi ayarlanmalı ve
tekrar programlı bir şekilde yürütülmelidir.
Tekrar yaparken not tutmak,
zihindeki kalıcılığı sadece okuyup geçmeye göre daha fazla artırmaktadır. Tekrar yaparken tutulan küçük notları konuya dair diğer bilgilerin
yanına iliştirmek, çalışılan konunun bütününü göz önünde bulundurmaya yardımcı
olacak, bilgilerin akılda kalıcılığını da artıracaktır. Tekrar yaparken not tutmak veya eskiden tutulmuş notları hızlıca gözden
geçirmek önemlidir. Böylece
bilgilerin daha sağlam bir şekilde diğer bilgilerle ilişkilendirilmesini sağlar.
Tekrar düzenli
yapılırsa bilgiler beyne kalıcı olarak kodlanır. Öğrenci düzenli
olarak tekrar yaptığında o konuda hiçbir eksiklik
hissetmemeye başlar. Tekrar ettiği konularda daha az
hata yapar ve sınavlarda istediği başarıyı yakalar.
Düzenli tekrar şu şeklide yapılmalıdır.
İlk öğrenmeden 10 dakika sonra 10 dakika.( Unutmayın! İlk ders tekrarı için ortalama süre 10 dakikadır.
Eğer tekrar, bu süreyi aşıyorsa yani 10 dakikalık genel okuma sonrasında hâlâ
eksikler var ise bu, o dersin iyi öğrenilmediği anlamına gelir. Bu durumda
tekrardan çıkılarak o konunun baştan bir kez daha çalışılması gerekmektedir.)
24 saat sonra 5 dakika
1 hafta sonra 3 dakika
1 ay sonra 3 dakika
6 ay sonra 3 dakika
Toplam tekrar
süresi 24 dakikadır. Başarılar diliyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder