Öğrenme bir süreçtir ve bu süreci
etkileyen birçok faktör vardır. Tekrar öğrenmeyi etkileyen temel faktörlerden
bir tanesidir.
Tekrar; o gün derste işlenen konulara kısaca göz
gezdirmek, ilk etapta bir ders için en fazla 10 dakika sürmesi gereken bir
yöntemdir. Tekrarın faydası sadece hatırlamayı sağlamak değil, tekrar edilen
konunun daha iyi öğrenilmesidir. Konu, ilk öğrenildiğinde çok iyi anlaşılsa
bile bilgiler zihinde tam olarak yer edinmez. Konu tekrar edilirse zihin
bilgileri yeniden tazeler, eski bilgilerle de bağlantılı hâle getirir.
Öğrenme için tekrarın nasıl
yapılacağını bilmek gerekir. Tekrar yâda alıştırmanın sürekli veya aralıklı
yapılması konunun niteliğine göre, öğrenen kimsenin yetki ve yeteneklerinin
özelliklerine bağlıdır. Kolay yâda sade konularda sürekli tekrar daha etkili
olmaktadır, aralıklı tekrar öğrenmede genel bir kural olmakla birlikte, aralığın
uzunluğu, konunun özelliklerine bireyin yaş, zekâ ve o konudaki yaşantılarının
niteliğine göre değişmektedir.
Tekrarın sürekli yâda aralıklı
yapılmasında başarıya yâda başarısızlığa birçok etken yardım eder. Öğrencinin
ilgi ve ihtiyaçları konunun özelliği gibi, bazı konularda daha çok tekrara
gerek vardır. Bu birazda öğretmenin konuyu anlatırken konuyu anlamlandırmasına
bağlıdır. Öğrenciler öğretmenini anlamıyorsa, öğrencilerin konuyu
anlayabilmeleri için daha fazla tekrar yapmaları gerekmektedir. O halde bu
konuda öğretmenlere büyük sorumluluk düşmektedir.
Tekrarda konuya ve öğrencinin
zekâ ve yeteneğine göre, aradaki dinlenme süresi de çok iyi ayarlanmalı ve
tekrar programlı bir şekilde yürütülmelidir.
Tekrar yaparken not tutmak,
zihindeki kalıcılığı sadece okuyup geçmeye göre daha fazla artırmaktadır.
Tekrar yaparken tutulan küçük notları konuya dair diğer bilgilerin yanına
iliştirmek, çalışılan konunun bütününü göz önünde bulundurmaya yardımcı olacak,
bilgilerin akılda kalıcılığını da artıracaktır. Tekrar yaparken not tutmak veya
eskiden tutulmuş notları hızlıca gözden geçirmek önemlidir. Böylece bilgilerin
daha sağlam bir şekilde diğer bilgilerle ilişkilendirilmesini sağlar.
Tekrar düzenli yapılırsa bilgiler
beyne kalıcı olarak kodlanır. Öğrenci düzenli olarak tekrar yaptığında o konuda
hiçbir eksiklik hissetmemeye başlar. Tekrar ettiği konularda daha az hata yapar
ve sınavlarda istediği başarıyı yakalar.
Düzenli tekrar şu şeklide
yapılmalıdır.
İlk öğrenmeden 10 dakika sonra 10
dakika.( Unutmayın! İlk ders tekrarı için ortalama süre 10 dakikadır. Eğer
tekrar, bu süreyi aşıyorsa yani 10 dakikalık genel okuma sonrasında hâlâ
eksikler var ise bu, o dersin iyi öğrenilmediği anlamına gelir. Bu durumda
tekrardan çıkılarak o konunun baştan bir kez daha çalışılması gerekmektedir.)
24 saat sonra 5 dakika
1 hafta sonra 3 dakika
1 ay sonra 3 dakika
6 ay sonra 3 dakika
Toplam tekrar süresi 24 dakikadır.

Yorumlar
Yorum Gönder