Korkarım ki bir gün teknoloji, insan iletişiminin ve yakınlaşmasının
önüne geçecek ve aptal bir nesil ortaya çıkacak.
Albert Einstein
Birleşmiş Milletler ’in eğitim, bilim ve
kültür kurumu UNESCO, fazla cep telefonu kullanımının düşük eğitim
performansıyla bağlantılı olduğuna ve yüksek ekran süresinin çocukların
duygusal istikrarı üzerinde olumsuz etkiye sahip olduğuna dair kanıtlar
bulunduğunu açıkladı.
Bu açıklamayı “2023
Küresel Eğitim İzleme” raporunda yapan UNESCO, öğrencilerin okullarda akıllı
telefon kullanmasının yasaklanması için küresel çağrıda bulundu. Bu çağrının
gerekçesini, “Eğitimin aksamasını önlemek, öğrenmeyi iyileştirmek ve çocukların
siber zorbalıktan korunmasına yardımcı olmak” şeklinde açıkladı.
UNESCO Genel
Direktörü Audrey Azoulay, "Dijital devrim ölçülemez bir potansiyele
sahiptir, ancak toplumda nasıl düzenlenmesi gerektiği konusunda uyarılar
yapıldığı gibi, eğitimde kullanılma şekline de benzer bir dikkat gösterilmelidir"
uyarısında bulundu.
Azoulay, "Teknolojinin kullanımı,
öğrencilerin ve öğretmenlerin aleyhine değil, daha iyi öğrenme deneyimleri ve
refahı için olmalıdır" diye konuştu.
Mobil
teknolojinin yaygınlaşması, sağladığı avantajların yanı sıra birçok tartışma
konusu da beraberinde getirmiş durumda. Bunlardan biri ise cep telefonların
çocuklar üzerinde etkisi olarak karşımıza çıkıyor. Birçok uzman cep
telefonlarının çocukların zekâ gelişimine katkıda bulunduğunu ileri süren
araştırmalar yapmış olsa da, bazı uzmanlar da bunun tam tersi olduğunu ve cep
telefonu kullanımının eğitim performansını düşürdüğünü ileri sürmektedir.
UNESCO,
ülkeleri, teknolojinin eğitimde tasarlanma ve kullanılma biçimine ilişkin kendi
standartlarını da belirlemeye çağırdı.
İngiltere’nin
Birmingham, Londra, Leicester ve Manchester şehrinde bulunan okullar üzerinde
yapılan araştırmaya göre, telefon kullanımının yasak olduğu okullarda 16
yaşındaki öğrenciler %6.41 oranında daha iyi performans gösteriyor. Buna göre
mobil cihazlar gibi çoklu fonksiyona sahip teknoloji ürünleri, üretkenlik
konusunda çocuklar üzerinde negatif etki yaratıyor.
Düşük seviyede
başarı oranına sahip olan öğrencilerin telefon kullanımının yasaklanmasının
ardından sınavlardaki başarılarını %14.23 oranında arttırdıkları da
araştırmanın bir diğer sonucu olarak gösteriliyor. Ayrıca öğrencilerin artan bu
performansının bir okul sezonunun toplam 5 gününe karşılık geldiğini de
vurguluyor.
Öğrenci
performansına etki eden cep telefonları, birçok ülkede yasaklanmış olsa da, ABD
gibi bazı ülkelerde çeşitli kısıtlamalar üzerinden öğrencilerin cep telefonu
kullanımına izin veriliyor. Ancak ortaya koyulan bu veriler, cep telefonun
kullanımının artmasıyla eğitimdeki performans düşüşünü de gözler önüne seriyor.
Türkiye’deki
okullarda öğrenciler telefon, tablet, bilgisayar gibi bilişim araçlarıyla
sınıflara sözde giremiyor. Milli Eğitim
Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’nde “Öğrencilerin eğitim
ortamlarına bilişim araçlarıyla girmemesi esastır” deniliyor. Ancak cep
telefonlarının ders aracı olarak kullanılması, öğrencilerin özel durumları gibi
hususlar dikkate alınarak öğretmenin bilgisi dâhilinde kullanılmasına izin
veriliyor.
Uygulamada
karar okul yönetimlerine bırakılmış durumda. Birçok okulda öğrenciler ilk derse
girerken telefonları toplanıyor, son dersten sonra dağıtılıyor. Ancak birçok
okulda da öğrenciler çok rahat bir şekilde cep telefonları ile derse
girebiliyorlar.
*UNESCO: Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü; eğitim, sanat,
bilim ve kültür alanlarında uluslararası iş birliği yoluyla dünya barışını ve
güvenliğini koruma amacını güden bir Birleşmiş Milletler kurumudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder