Yetişkin eğitiminde kullanılan
yöntem ve ilkelere Andragoji denir. Andragoji kelimesi tam anlamıyla
"lider adam" anlamına gelirken Pedagojide kelimenin tam anlamıyla
"lider çocuklar" anlamına gelir.
Geleneksel Pedagojide öğretmen
hem içeriğe (ne öğrenileceğine) karar verir, hem de yöntem seçimi (nasıl ve ne
zaman öğretileceği) konusunda sorumluluk üstlenir. Androgojide ise içerik ve
yöntem, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerine ve bireysel ilgilerine doğrudan
bağlı olarak öğrenci grubu tarafından belirlenir.
Andragoji, yetişkinler için yeni
bir eğitim yaklaşımı olarak ortaya çıkarken, aynı zamanda örgütsel gelişme ve
yönetim, danışmanlık, psikoterapi ve sosyal psikoloji alanlarıyla da çok
yakından ilgili olduğu anlaşılmıştır. Andragoji, ayrıca bireylerin ve
toplumların sağlık ve gelişme alanlarında da yetişkine yardım edebilen bir
eğitim yaklaşımı olarak kullanılmaktadır.
Malcolm Knowles (1984) tarafından
gündeme getirilen Andragoji eğitim modeli, yetişkinlerin eğitiminin, ergen ve
çocukları eğitmekten farklı olması gerektiği fikri üzerine kuruludur.
Eğitim programları tasarlanırken
yetişkinlerin öğrenmesini etkileyen özelliklerin bilinmesi gerekir. Malcolm
Knowles’ın, yetişkin eğitiminin Andragoji modeli ile ilgili gözlemleri
şöyledir:
-Yetişkinler kendi kendilerini
yönlendirmeyi sever.
-Yetişkinlerin, eğitim için bir
kaynak olarak kullanılabilecek zengin bir deneyim hazinesi vardır.
-Yetişkinlerin öğrenmeye
hazırlanması genellikle bir şey bilmek ya da yapmak ihtiyacından etkilendiği
için, içerik / kapsam odaklı değil problem merkezli öğrenmeye açıktırlar.
-Yetişkinler genellikle dış
faktörlerden değil, iç faktörlerden motive olurlar.
Günümüzde Androgologlar sosyal
olgu çalışmaları, danışmanlık, sosyalleştirme, sosyal grup çalışmaları,
yetişkin eğitimi, personel yönetimi ve toplum kalkınması gibi alanların
hepsinde Androgojinin yöntemlerine başvurmakta ve kullanmaktadırlar.
Androgojinin yetişkin eğitiminde
kullandığı temel ilkeler şunlardır;
-Yetişkin güdülenmesi ve başarılı
olması için eğitimin amaç ve hedeflerini bilmelidir.
-Yetişkin öğrenme sürecine
katılmalıdır.
-Öğretim yetişkinin sosyal
rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.
-Öğrenme için olumlu eğitim
ortamı hazırlanmalıdır.
-Çeşitli öğretim yöntem ve
teknikleri kullanılmalıdır.
-Öğrenme için yeterli zaman
verilmelidir.
-Yetişkinin deneyimleri öğrenme
kaynağıdır. Geçmiş deneyimlerin öğrenmeyi etkilediği göz önünde tutulmalı ve
yeni öğrenilenler, eskilerle bütünleştirilmelidir.
-Öğrenilecek konunun ayrıntısı
yapısallaştırılmalıdır. Bilgiler basitten karmaşığa gitmeli ve kavrayarak
öğrenme sağlanmalıdır.
-Öğrenilenler arasındaki bağlantının yetişkin tarafından keşfedilmesi sağlanarak ve uygulama ile öğrenmenin kalıcılığı ve farklı alanlara aktarılabilmesi, gerçekleştirilmelidir.
-Öğrenme sonunda geri bildirimle
doğru ve yanlışlar verilerek, öğrenmede olumlu tutum geliştirilmelidir.
-Sürekli değerlendirme ve kendi
kendini değerlendirme ile öğrenme arttırılmalıdır.
-Yetişkinin eğitim programı
işlevsel ve dinamik olmalıdır. Bireyin ve toplumun değişen gereksinimlerine göre
sürekli şekillendirilmelidir.
-Yetişkin öğrenme engelleri olan,
olumsuz eğitim ortamı, ilgi duymama, uyumsuzluk, kendisine yararlı olacağına
inanmama, öğrenme hızını zorlama, sosyal statü ve görünüşünü uygun bulmama,
korkma, bunalma, öfke, korku ve baskı; akılda tutulmalıdır.

Yorumlar
Yorum Gönder