Yetişkin eğitiminde
kullanılan yöntem ve ilkelere Andragoji denir. Andragoji kelimesi tam anlamıyla
"lider adam" anlamına gelirken Pedagojide kelimenin tam anlamıyla
"lider çocuklar" anlamına gelir.
Geleneksel Pedagojide
öğretmen hem içeriğe (ne öğrenileceğine) karar verir, hem de yöntem seçimi
(nasıl ve ne zaman öğretileceği) konusunda sorumluluk üstlenir. Androgojide ise
içerik ve yöntem, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerine ve bireysel ilgilerine
doğrudan bağlı olarak öğrenci grubu tarafından belirlenir.
Andragoji,
yetişkinler için yeni bir eğitim yaklaşımı olarak ortaya çıkarken, aynı zamanda örgütsel gelişme ve yönetim,
danışmanlık, psikoterapi ve sosyal psikoloji alanlarıyla da çok yakından
ilgili olduğu anlaşılmıştır. Andragoji, ayrıca
bireylerin ve toplumların sağlık ve gelişme alanlarında da yetişkine yardım edebilen bir eğitim yaklaşımı olarak
kullanılmaktadır.
Malcolm Knowles (1984)
tarafından gündeme getirilen Andragoji eğitim modeli, yetişkinlerin eğitiminin, ergen ve çocukları eğitmekten
farklı olması gerektiği fikri üzerine kuruludur.
Eğitim programları tasarlanırken yetişkinlerin öğrenmesini
etkileyen özelliklerin bilinmesi gerekir. Malcolm Knowles’ın, yetişkin
eğitiminin Andragoji modeli ile ilgili gözlemleri şöyledir:
-Yetişkinler kendi kendilerini yönlendirmeyi sever.
-Yetişkinlerin, eğitim için bir kaynak olarak
kullanılabilecek zengin bir deneyim hazinesi vardır.
-Yetişkinlerin öğrenmeye hazırlanması genellikle bir
şey bilmek ya da yapmak ihtiyacından etkilendiği için, içerik / kapsam odaklı
değil problem merkezli öğrenmeye açıktırlar.
-Yetişkinler genellikle dış faktörlerden değil, iç
faktörlerden motive olurlar.
Günümüzde Androgologlar sosyal olgu
çalışmaları, danışmanlık, sosyalleştirme, sosyal grup çalışmaları, yetişkin eğitimi, personel yönetimi ve
toplum kalkınması gibi alanların hepsinde Androgojinin yöntemlerine başvurmakta ve kullanmaktadırlar.
Androgojinin yetişkin eğitiminde kullandığı
temel ilkeler şunlardır;
-Yetişkin güdülenmesi ve başarılı
olması için eğitimin amaç ve hedeflerini
bilmelidir.
-Yetişkin öğrenme sürecine
katılmalıdır.
-Öğretim yetişkinin sosyal
rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.
-Öğrenme için olumlu eğitim ortamı
hazırlanmalıdır.
-Çeşitli öğretim yöntem ve
teknikleri kullanılmalıdır.
-Öğrenme için yeterli zaman
verilmelidir.
-Yetişkinin deneyimleri öğrenme
kaynağıdır. Geçmiş deneyimlerin
öğrenmeyi etkilediği göz önünde tutulmalı ve
yeni öğrenilenler, eskilerle bütünleştirilmelidir.
-Öğrenilecek konunun ayrıntısı yapısallaştırılmalıdır.
Bilgiler basitten karmaşığa gitmeli ve kavrayarak
öğrenme sağlanmalıdır.
-Öğrenilenler arasındaki
bağlantının yetişkin tarafından keşfedilmesi sağlanarak ve uygulama ile öğrenmenin
kalıcılığı ve farklı alanlara aktarılabilmesi,
gerçekleştirilmelidir.
-Öğrenme sonunda geri bildirimle
doğru ve yanlışlar verilerek, öğrenmede
olumlu tutum geliştirilmelidir.
-Sürekli değerlendirme ve kendi
kendini değerlendirme ile öğrenme
arttırılmalıdır.
-Yetişkinin eğitim programı
işlevsel ve dinamik olmalıdır. Bireyin
ve toplumun değişen gereksinimlerine göre
sürekli şekillendirilmelidir.
-Yetişkin öğrenme engelleri olan,
olumsuz eğitim ortamı, ilgi
duymama, uyumsuzluk, kendisine yararlı olacağına
inanmama, öğrenme hızını zorlama, sosyal statü ve görünüşünü uygun bulmama, korkma, bunalma, öfke, korku ve baskı;
akılda tutulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder