Yıllardır
öğrencilere yaptığımız bir uyarı vardır Lütfen kitap okuyunuz. Öğrencilerin
kitap okumaları için birçok program uygulanmasına rağmen, büyük bir çoğunluğu
kitap okumuyor. Okullarda bir saat zorunlu kitap okuma saati bazı öğrencilere
hatta bazı öğretmenlere de çok gereksiz ve işkence gibi gelmektedir.
Kitap okumanın
yararlarını saymakla bitiremeyiz. Kitap okumak, sadece öğrenciler değil aynı
zamanda çocuk yetişkin ve yaşlılar için de gereklidir. Yaşamın her alanında her
döneminde okuyan kazanır. Okumak aynı zamanda insanı özgürleştirir.
Kitap okuma
alışkanlığının çocukluk döneminde kazanılması gerekir. Bu alışkanlığın
kazanılmasında okulun ve ailenin etkisi büyüktür ve özellikle İlkokul çağı en
önemli dönemdir. Ancak toplumumuzda bu alışkanlık yeterince kazanılmadığından
kitap, yeteri kadar okunmamakta okutulmamaktadır.
Özellikle
kimliğin oluşturulması dönemi olan gençlik döneminde kitap okumak şarttır.
Genç, kitap okudukça kendini tanıma fırsatını bulur, yeteneklerini keşfetmiş
olur. Genç, kitap okudukça ufkunu da genişletir. Ufku geniş olan genç, olaylara
at gözlüğüyle bakmaktan kurtulur. Kitapla dost olan genç, bu dostluğu sayesinde
bir-çok başarıyı elde etmiş olur.
Günümüz koşullarında
bilgiye ulaşmanın birçok yolu vardır: İnternetten bilgiye ulaşmak, konferanslar
dinlemek, seminerlere katılmak, belgesel seyretmek… Ancak, bu çalışmalarda
insanın durup düşünmeye, ihtiyacı olduğunda bir kısmında bu bilgiye tekrar
ulaşma olanağı yoktur. Kitap okurken kişinin düşünmeye zamanı ve tekrar tekrar
aynı bilgiye ulaşabilme olanağı vardır. Bu özelliğinden dolayı, “bu bilgi
edinme koşuluna” ihtiyaç duyan gencin kitap okuması gerekir.
Kitap okumanın
aynı zamanda okul derslerine de faydası vardır. Özellikle sınavlara(LGS, YKS,
KPSS, DGS, TUS vd.) hazırlanan öğrencilerin bol bol kitap okuması gerekir.
Kitap okumanın yalnız Türkçe, edebiyat, sosyal derslerine değil, bütün derslere
katkısı vardır. Öğrenciler arasında “Kitap okumanın sayısal derslere olumlu ne
gibi bir etkisi olabilir?”düşüncesi yaygındır. Oysa sayısal derslerden çıkan
sınav sorularının büyük bir kısmı metindir.2020 YKS’de özellikle sayısal
derslerde sorular paragraf olup daha çok okuduğunu anlayan ve
anlamlandıranların çözebileceği nitelikte sorulardı. Biyoloji dersinin
sorularının yoruma dayalı olması, yorum yeteneğini güçlendirecek kitapların
okunmasını gerektiriyordu. Kapsamlı düşünme yeteneği isteyen fizik ve matematik
konuları düşünme yeteneği yüksek olan insanların başarılı olabileceği
derslerdir. Bu yeteneğin kitap okumayla geliştirilebileceği unutulmamalıdır.
YKS’den sonra bir Fizik öğretmeni arkadaşımız bundan sonra öğrencilere ilk
önerim ders çalışmanın yanında Klasikleri okumakta olacaktır demiştir. Artık
sadece günde 400 soru çözmekle sınav
kazanılmıyor. Tabiiki öğrenci günde çözmesi gereken soruyu çözecek ancak günde
en az bir saatini kitap okumaya ayırmak zorundadır.
Sınavlarda
zamanı iyi kullanma çok önemlidir. Çok kitap okuyan öğrenci, hızlı okuyup
anlayarak, dakikaların altın değerinde olduğu sınavlarda daha da başarılı
olacaktır. Sınav soruları incelendiğinde okuma alışkanlığının soruları
yanıtlamada gösterdiği etki açıkça görülecektir. YKS’de bunun etkisi görüldü.
TYT’de zaman artırıldığı halde zamanı yetiştiremeyen öğrenciler özellikle
paragraf sorularından yakınmışlardır. Oysa kitap okuyan öğrenciler zamanı
gerektiği gibi yetirmişlerdir.
Kitap
okuma artık yaşamımızın bir parçası olmalı. Özellikle çocuklara ve gençlere bu
anlamda örnek olacak büyükler zamanlarını TV seyretmekle geçireceklerine kitap
okusunlar. Okusunlar ki bu anlamda iyi örnek olsunlar. Kitap okumayı angarya
olarak görenler mucize bir başarı beklemesinler. Montaigne"Ben kitaplarımı
değil, kitaplarım beni ortaya çıkarmıştır.", Jules Chore “Kitapları
seviyor musunuz öyleyse hayatınız boyunca mutlu olacaksınız demektir." O
halde Faydalı bir iş istiyorsan, okumaya basla!

Yorumlar
Yorum Gönder