Z Kuşağı 1995 ve sonrası doğanlardır. Bu kuşak tamamen teknolojik bir çağda
doğduklarından teknoloji ile iç içe yaşamaktadırlar. Bu nedenle bu kuşağın
üyelerine “Kuşak I”, “İnternet Kuşağı”, “Next Generation” ya da “iGen” adları
verilmektedir. Bir diğer adları ise; “Instant Online (Her daim çevrimiçi)”
kuşağıdır. Strauss ve Howe ise bu kuşağı aşırı bireyselleşme ve yalnızlık
yaşayacak kuşak olarak da tanımlamaktadır. Mission and Ministry kuruluşu kendi
internet sitesinde Z kuşağını 21. yüzyılın ilk kuşağı olarak tanımlarken onlara
dijital çocuklar ve “.com” çocukları ismini de uygun bulmaktadır.
Z kuşağının genelde karşılaştığı sorunlar; Depresyon, Stres, Kaygı, Ders
çalışmama, Zaman yönetimi, Sosyal ilişkiler, Empati ve Kuşak çatışmasıdır.
Depresyon; Ciddi ama tedavi edilebilir ruhsal bir hastalık olan depresyon,
bedensel, zihinsel ve duygusal belirtilerle kendini gösterir. Depresyonun en
belirgin özelliği zevk almada azalma ve kötü ruh halidir. Depresyonda olan kişi
karamsar, ümitsiz ve duygusal açıdan mutsuzdur. Sürekli olarak kendini yalnız
ve hüzünlü hisseder. Çevresine karşı ilgisi azalan kişi de huzursuzluk ve iç
sıkıntısı gibi duygular çok fazla ön plana çıkar. Günlük yaşantısını
engelleyecek kadar şiddetlenen bu duygu durumları aylarca sürer ve kişinin
zihinsel faaliyetlerinin yanı sıra genel sağlığını da olumsuz etkilemeye
başlar.
Stres; vücudu bozma eğiliminde olan bir basınç yâda gerilim anlamına
gelmektedir. Bir miktar stres hareketlerimizi motive etmede bize yararlı
olurken çok fazla ve uzun süreli stres ortaya çıkarsa kişi fiziksel ve
psikolojik problemler yaşayabilir. Gündelik yaşamın gel-gitleri arasında çok
sayıda stres etkeni ortaya çıkar. Ancak bütün stres etkenleri olumsuz demek
değildir. Stres istenmeyen bir durum olabilir ama bir yaşam gerçeğidir. Yaşanan
stres, kişi için ister büyük yaşam değişikliklerinden kaynaklanıyor olsun
isterse günlük hayatın koşuşturmalarından kaynaklanıyor olsun önemli olan
stresin kendisi değil, buna nasıl tepki gösterildiğidir.
Kaygı; kişinin korku verici veya tehdit edici bir duruma karşı vermiş
olduğu ruhsal ve bedensel bir tepkidir. Bu tepkiyi zaman zaman her insan yaşar:
Bir kaza atlatıldığında, sınav öncesinde veya topluluk önünde bir konuşma
yaparken olduğu gibi.
Ders çalışmama; Z kuşağının yaşadığı en temel problemlerden birisi, belki
de en önemlisi çalışma arzusunun oluşmaması ya da ders çalışma ilhamının
gelmemesi olarak ortaya çıkıyor. Bu durum beraberinde başarısızlık getiriyor.
Zaman yönetimi; üreticiliği ve verimliliği arttırmak amaçlı olarak, belirli aktiviteler üzerinde harcanan zamanı bilinçli bir şekilde kontrol etme yöntemidir. Z kuşağı zamanı yönetemiyor.
Sosyal ilişkiler; Sosyal ilişki veya sosyal etkileşim, iki ya da daha fazla
kişinin birbirleriyle iletişim halinde olmaları ve etkileşime girmeleri. Z
kuşağı sosyal ilişki kurmada zorlanıyor.
Empati; bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da
davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendi
duygularını başka nesnelere yansıtmak anlamında da kullanılır. Z kuşağı Empati
kurmada zorluk yaşıyor.
Kuşak çatışması; Kuşaklararası çatışmanın en önemli sebebi her yaşın kendi
özelliklerine göre, hayata ve olaylara bakması ve yorumlamasıdır. Kuşaklar
arası çatışma bir anlamda değer yargılarının çatışmasıdır. Değer yargıları
bireyin yaş ve psikolojisine göre değişmektedir.
Genel anlamda bu sorunları yaşayan Z kuşağına yapılabilecek destek
çalışmalarıyla bu sorunları aza indirgenebilir. Öncelikli olarak yapılması
gereken bire bir görüşmelerdir. Bu görüşmeleri aile bireyleri de yapabilir,
uzmanlar tarafından da yapılabilir. Görüşmenin amacı problemi anlamaya yönelik
ve destek mekanizmalarını belirlemek amaçlı olmalıdır. En önemli desteklerden
biri de akran(yaşıt) desteğidir. Akranından aldığı destek sorunu çözmede en
önemli faktördür. Ayrıca okullarda Rehber öğretmenler Z kuşağı ile grup
çalışmaları yaparak sorunlarının üstesinden gelmelerini sağlayabilir.
Grup çalışmalarında, kendini ifade edebilen, hayır diyebilen, istekte
bulunabilen, olumlu düşünen, stresle başa çıkabilen, iletişimi başlatan,
sürdürebilen, sonlandırabilen, Entelektüel olarak gelişebilen, gelişime ve
değişime açık olmaları yönünde çalışmalar yapılmalıdır.

Yorumlar
Yorum Gönder