Kuşağın
farklı alanlarda farklı anlamları vardır. Kuşak genelde bele sarılan uzun ve enli kumaş olarak bilinir.
Sosyolojik olarak kuşak; yaklaşık olarak aynı yıllarda doğmuş, aynı
çağın şartlarını, dolayısıyla birbirine benzer sıkıntıları, kaderleri
paylaşmış, benzer ödevlerle yükümlü olmuş kişilerin olduğu topluluktur.
Sosyoloji terimleri sözlüğünde kuşak, yaklaşık olarak 25-30 yıllık yaş
kümelerini oluşturan bireyler öbeği olarak tanımlanmakta olup, nesil ve
jenerasyon kelimeleri ile de ifade edilmektedir.
Aynı
kuşaktan gelen bireyler, benzer yıllarda doğdukları için, kuşak üyelerinin
tutum ve davranışları benzer olaylara verdikleri benzer tepkiler ile
şekillenmektedir. Ayrıca aynı doğum yıllarını paylaşan bireyler birbirlerini
aynı grubun üyesi olarak tanımlarken, diğerlerini farklı kuşağın mensubu olarak
görmektedirler. Bu nedenle aynı kuşağa mensup bireyler diğer kuşaklara mensup
bireylerden ayırt edilebilir. Aynı kuşaktan gelen bireyler için sadece
paylaşılan yıllar değil, paylaşılan sosyal ve tarihsel olaylar da, kuşakların
özelliklerini kalıcı olarak etkilemektedir.
Kuşaklar
farklı isimlerle bilinir. Gelenekçiler, Baby Boomers(Bebek Patlaması), X
kuşağı, Y kuşağı, Z kuşağı gibi. Gelenekçiler 1945 ve öncesinin kuşağıdır.
İkinci Dünya savaşının kuşağı olarak ta bilinir. Daha çok yüz yüze iletişimi
esas alan kalıplaşmış cinsiyet rolleri, bir ev sahibi olmak arzusu olan
kuşaktır.
Baby
Boomers(Bebek Patlaması) 1945-1960 yılları kuşağıdır. Soğuk savaş
sonrası ortaya çıkan bir kuşaktır. Bu dönemde doğanlar, sayıca fazla
olmaları nedeniyle toplumu yeniden şekillendiren kuşak olarak tanımlanmaktadır.
Bebek patlaması kuşağına mensup bireylerin okul ve gençlik yılları 1960’ların
karakteristik kültürel gelişiminin bir parçası olmuştur. Bu kuşaktan dünyaya
kalan miras ise; kadın-erkek eşitliği, ırk ayrımına karşı mücadele ve çevreye
duyarlı olmaktır. Tercihen yüz yüze gerekirse telefonla iletişimi esas alan
kuşaktır. İş güvenliği arzusu ağır basan kuşaktır.
X
kuşağı 1961-1980 kuşağıdır. Soğuk savaşın bitişi Berlin duvarının yıkılışı ile
ortaya çıkan kuşaktır. Çevrimiçi ve eğer zaman varsa tercihen yüz yüze
iletişimin esas alındığı kuşaktır. Yaşam ve iş dengesi arzusu ağır basan kuşaktır.
Sadakat duyguları değişken, Otoriteye saygılı, Topluma duyarlı, İş
motivasyonları yüksek, Kanaatkâr, Kaygılı, Teknolojiyle ilişkisi düşük
kuşaktır.
Y
kuşağı 1981-1995 yıllarının kuşağıdır. Kendine özgü ürünleri tablet ve cep telefonudur.
Özgürlük ve esneklik arzuları ağır basar. İletişim tercihleri çevrimiçi ve cep
telefonu mesajlarıdır. Sadakat duyguları az, Otoriteyi zor kabullenen,
Bağımsızlığına düşkün, Çok sık iş değiştiren, Bireyci, Teknolojiyle büyüyen
kuşaktır
Z
Kuşağı 1995 ve sonrası doğanlardır. Bu kuşak tamamen teknolojik bir
çağda doğduklarından teknoloji ile iç içe yaşamaktadırlar. Bu nedenle bu
kuşağın üyelerine “Kuşak I”, “İnternet Kuşağı”, “Next Generation” ya da “iGen”
adları verilmektedir. Bir diğer adları ise; “Instant Online (Her daim
çevrimiçi)” kuşağıdır. Strauss ve Howe ise bu kuşağı aşırı bireyselleşme ve
yalnızlık yaşayacak kuşak olarak da tanımlamaktadır. Mission and Ministry
kuruluşu kendi internet sitesinde Z kuşağını 21. yüzyılın ilk kuşağı olarak
tanımlarken onlara dijital çocuklar ve “.com” çocukları ismini de uygun
bulmaktadır.
Bu dönemin biçimlendirici deneyimleri;
Ekonomik gerileme, Küresel ısınma, Küresel odak, Mobil cihaz, Enerji krizi,
Arap baharı, Kendi medyasını oluşturma, Bulut bilişim, Wiki-leaks’dir. Temel
arzuları güvenlik ve istikrardır. Kuşağın kendine özgü ürünleri Google gözlük,
Grafen, Nano programlama,3D basım, Sürücüsüz arabalardır. İletişim ortamı taşınabilir
iletişim cihazlarıdır ve iletişim tercihleri Facetime’dir. Ekranlara bağlı yaşıyorlar,
DM, Chat ve Emojilere bayılıyorlar. Çoklu görev yetenekleri üst düzeydedir, her
şeyi Youtube’dan öğreniyorlar. Kuralsız, rahat ve özgüvenlidirler. İnsan odaklı,
özerk, yardımsever, bilgiye çabuk erişen, ödülcü, cesur,
pragmatist(faydacı),topluma ve çevreye duyarlıdırlar.
Araştırmalar Z kuşağı üyelerinin markalara ve çalıştıkları
organizasyonlara karşı sadakatsiz olabileceklerini, azimli ve hırslı
olmayabileceklerini, çabuk sıkıldıkları için kolay vazgeçebileceklerini
göstermektedir. Bu bağlamda Z kuşağı üyeleri standart işleri yapmak
istemeyerek, her şeyi kişiselleştirmek istemeleri gibi ihtimalleri beraberinde
getirmektedir. Diğer yandan, yaratıcılık, hak arama, farklı sosyolojik
gruplarla ilişkiler konusunda da diğer kuşaklardan daha başarılı olmaları Z
kuşağının iş hayatında elde edebileceği başarıları göstermektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder